AMALAN 5S
Amalan 5S merupakan landasan utama budaya EKSA. 5S adalah singkatan daripada perkataan Bahasa Jepun iaitu Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke
1.
SISIH
Tumpuan
diberikan kepada pengasingan dan pelupusan barang-barang yang tidak diperlukan
di tempat kerja.
Aktiviti
penyisihan barang dijalankan bagi mengenalpasti barang yang masih di perlukan
Aktiviti sisih melibatkan:
·
Item yang tiada nilai dan senang dibuang, perlu dibuang segera.
·
Item yang ada nilai tetapi tidak digunakan dan tiada
kegunaan pada masa akan datang, maka perlu dihapuskan atau dijual mengikut prosedur.
·
Item yang tiada nilai tetapi melibatkan kos pelupusan
tinggi, maka kaedah atau kos yang paling rendah, perlu ditentukan.
2. SUSUN
Amalan ini
merujuk kepada prinsip “Setiap barang ada tempatnya dan setiap
tempat ada barangnya”.
Penekanan
tertumpu kepada kaedah penyusunan yang teratur, kemas, berkesan dan selamat.
Aktiviti
penyusunan barang dilakukan bagi memastikan barang bukan sahaja kemas dan
terartur malah, mudah dicari
Aktiviti ini melibatkan:
·
Item yang disusun dalam aturan First-Expiry-First-Out (Luput
Dulu Keluar Dulu) jika mempunyai tarikh
luput. Jika item tidak mempunyai
tarikh luput ATAU item mempunyai tarikh luput yang sama, maka aturan First-In-First-Out (Masuk
Dulu Keluar Dulu) akan digunakan.
·
Item yang dilabelkan dengan nama dan nombor indeks.
·
Item yang disimpan mengikut kategori.
·
Item yang diatur supaya mudah dikesan dan boleh dicapai dalam masa 30 saat.
Semasa bekerja,
kedudukan fail aktif dan bahan rujukan yang digunakan, adalah di atas meja.
Selepas digunakan, ia perlu disimpan kembali ke tempat asal.
3.
SAPU
Tindakan
diambil bagi memastikan ruang tempat kerja dan peralatan di dalam keadaan
bersih dan tidak menjejaskan kualiti peralatan dan kualiti kerja.
Setiap ruang
dan peralatan dibersihkan dar sebarang kekotoran. Jika berlaku kerosakan,
tindakan penyelenggaraan akan dijalankan dengan segera
Aktiviti ini:
·
Menetapkan pemilik (ownership) bagi setiap ruang, perkakas dan mesin.
·
Memastikan proses pembersihan dijalankan mengikut jadual yang telah
ditetapkan.
·
Merekod dan melaporkan segala kerosakan untuk tindakan penyelenggaraan.
4. SERAGAM
Piawaian
persekitaran berkualiti dipatuhi bagi memastikan tempat kerja bersih dan
teratur sepanjang masa.
5.
SENTIASA AMAL
Tindakan yang
diambil adalah mengekalkan semua amalan sisih, susun, sapu dan seragam serta
melakukan penambahbaikan untuk mempergiatkan amalan EKSA.
Aktiviti ini melibatkan:
·
Audit dalaman dilakukan secara berkala.
·
Aktiviti promosi dijalankan secara berterusan.
·
Mewujudkan sistem pengiktirafan dan penghargaan kepada usaha yang ditunjukkan oleh warga hospital.
Program kesedaran EKSA secara berterusan melalui latihan giat dijalankan oleh AJK Latihan Induk EKSA.
No comments:
Post a Comment